Skip to main content
Összehasonlítás 1

Az otthoni szaunázás jótékony hatásai a testre és a lélekre

By június 22nd, 2023Hírek

Az otthoni szaunázás jótékony hatásai a testre és a lélekre

Az otthoni szaunázás jótékony hatásai a testre és a lélekre

A szaunázás hagyománya Skandináviából ered, azon belül is Finnországból. A szaunák legelterjedtebb típusát ma is finn szaunaként ismerjük. Jótékony egészségügyi hatásai miatt a szaunázás nem csak egy kellemes wellness-szolgáltatás, ezért mára szinte az egész világon népszerű. Itthon is gyakran találkozhatunk velük, elsősorban fürdőkben, uszodákban, azonban egyre gyakrabban jelennek meg az otthonokban is. Cikkünkben bemutatjuk a szaunák működési mechanizmusát, a különböző szaunázási fajtákat, az egészségügyi hatásokat, illetve a finn és az infraszauna közötti különbségeket. 

A szauna története és működése

Az északi népeknél feltehetően már kétezer éve is ismerték a szaunát, vagy annak valamilyen korai formáját. Eredetileg fürdésre használatos helyiség volt, azonban tisztasága miatt a szülésnek, illetve a ravatalozásnak is helyt adott. A 17. században már találkoztak vele az európai utazók is, leírások alapján tudjuk, hogy a skandináv népek rendszeresen felajánlották a látogatóknak, hogy térjenek be a forró helyiségekbe, ahol fűzfavesszővel csapkodják egymást.

A szauna működését tekintve nem más, mint egy magas hőfokra felfűtött helyiség. A különbségeket a hő előállításának módja adja. A 20. század elejéig a füstszauna volt az egyetlen ismert fajta. Ez egy külön kis faház, amiben tüzet raknak majd, amikor az már csak parázslik, akkor bemennek a hőségbe. Kémény ezeken a házakon nincs, a füst az ajtón dől kifelé. A használat pillanatában már bent viszonylag kevés füst van, azonban sok a korom. A módszer a higiéniája, illetve a füstnek az egészségre gyakorolt hatása miatt felvetett kérdéseket. Ezért megjelentek a kéménnyel ellátott szaunák, ezek a ma leginkább “normál” finn szaunaként ismert építmények. Legújabban pedig az infraszaunák hódítanak maguknak egyre nagyobb teret.

A finn szaunák esetében a hőt már nem mindig fa tüzelésű kályha biztosítja, hanem előfordulhat, hogy villany vagy gáz. Viszont minden esetben a hőforrás célja a köveknek a felmelegítése, amelyekre aztán a bent lévők vizet öntenek, a kívánt páratartalom beállítása érdekében.

Az infraszaunák teljesen más működési elvvel, infrasugarak segítségével fűtik fel a testünket. Ezekben az építményekben a fűtőtest készülhet kerámiából, amelyek felfűtési ideje kicsit hosszabb, illetve kissé fel is forrósodik. Azonban idővel elterjedtek a szénalapú fűtőbetétek, amelyeknek jóval nagyobb a mérete és így a felületi hőmérsékletük is alacsony.

A finn és az infraszauna különbségei

A finn szauna esetében a kályha segítségével köveket hevítenek, majd ezeket vízzel locsolva szabályozzák a páratartalmat. A hőfok akár a 90 Celsius-fokot is elérheti.  A bekapcsolás után várni kell, amíg a megfelelő hőfokot eléri, használata heti két alkalomnál többször nem ajánlott. Jótékony hatásainak széles skálája mellett a nagy hőség megterhelő lehet a test számára, ezért ugyan ritkán, de előfordulhat, hogy használata egészségügyi szempontból nem ajánlott.

Az infraszauna ezzel szemben csupán 35-45 Celsius-fokos tartományban működik, az infrasugarak pedig közvetlenül a testünket melegítik. Lelke az infrasugárzó, amely meghatározott hullámhosszúságú, szemmel nem látható sugarakat bocsát ki. A hosszúhullámú infravörös sugárzás 3,5-4 cm mélyen hatol a bőrbe és az izomrostokba. A kívánt hatást így kímélőbb hőmérséklet mellett éri el. Az izzadás ebben a típusban 3-4-szer erősebb, továbbá a verejtékmirigyeken kívül, a faggyúmirigyeken át is izzadunk. A normál szaunában az izzadság 97%-a víz, az infraszaunában azonban 80% víz mellett 20% zsír, koleszterin és egyéb, zsírban oldódó mérgező anyag távozik. Ennél fogva erősebb alakformáló hatással rendelkezik, így fogyókúrák kísérő tevékenységeként is ideális. Az infraszauna használata akár napi rendszerességgel is történhet, bekapcsolás után pedig azonnal használható.

A szaunázás jellemzően ciklusokban zajlik, 15-20 percet töltenek az emberek a hőségben, majd kimennek, valamilyen módon hűteni a testüket. Ez történhet zuhanyzással, a kinti hűvös levegőn történő állással, de akár jeges fürdővel, északi területeken jégbe vágott lékekben történő mártózással.

A szaunázás jótékony hatásai

Mint ahogy már említettük, a szaunázás nem csak wellness-szolgáltatás, számos egészségügyi előnye is van. Hatásai több szervünket is pozitívan érintik. Az emberi szervezet működését, a vérkeringést, az immun- és idegrendszert, illetve a mozgásszervek működését is javítja.

Minden szaunatípusra igaz, hogy élénkítő hatással van a szervezetünkre, fokozza az anyagcserét, segíti és a méreg- és a salakanyag ürítést, feszesíti, fiatalítja a bőrt.

A finn szaunában a szívünk is gyorsabban dolgozik, ami segíti a vérkeringést. Allergiás problémák esetén, ekcémás bőr javítására, gyulladásos panaszok és izomláz enyhítésére is ajánlott.

A szaunázás egészségmegőrzésre és bizonyos problémák kezelésére egyaránt alkalmas. Gyorsítja a sebgyógyulást, pozitív hatással van a kedélyállapotra. A bentlét alatt testünk endorfint termel, ezért rendkívül jó relaxációs, hangulatjavító hatásokkal bír. A dolgos hétköznapok stresszszintjét nagymértékben csökkenti, ezzel javítva az általános életminőségünket. Emellett a sportolók is előszeretettel használják, az izmok bemelegítésére, illetve a regenerálódásra egyaránt. 

Amire oda kell figyelni a szaunázásnál

Jóból is megárt a sok – tartja a mondás – és ez a szaunázásra is igaz. A finn típusú szaunáknál már korábban említettük, hogy használatot érdemes heti 2 alkalomra korlátozni, és ilyenkor se töltsünk bent órákat! Az infraszauna használható gyakrabban, azonban ezt is érdemes korlátozni napi egy alkalomra.

A magas hőmérséklet erőteljes hatást gyakorol a szívre, a belső szervekre és a pulzust is megemeli. Ezt olyan mértékben teszi, ami az egészséges szervezetre egyáltalán nincs hátrányos hatással, bizonyos betegségek fennállásakor, illetve várandós nőknél azonban okozhat problémákat.

A nyilvános szaunákban figyeljünk oda a megfelelő etikettre! Bizonyos országokban, fürdőkben elvárt, illetve lehetőség a meztelen szaunázás, azonban a legtöbb esetben nem veszik jó néven az emberek. Lehetőség szerint azonban kerüljük a műszálas, klóros víztől csöpögő fürdőruhákat. Ezekből hő hatására kellemetlen illatok párologhatnak, bőrirritációt okozhatnak. Műanyag papucsot soha ne vigyünk be magunkkal, bent a hőre lágyuló műanyagok, az egészségre káros hatással lehetnek! Amennyiben aktív, pláne fertőző betegségben szenvedünk, akkor érdemes kerülni a nyilvános szaunákat, illetve láz esetén sem ajánlott a testhőmérsékletünk emelése.

Minden szaunázás előtt és után is érdemes megfürdeni. Előtte azért, hogy a smink, dezodor, krém, illetve a szennyeződések biztosan eltávolodjanak a testünkről, egyéb esetben ezek okozhatnak kellemetlenségeket. A szaunázás utáni fürdés pedig az intenzív izzadás miatt ajánlott, illetve sok esetben még a tevékenység részét képezi testünk hűtése.

A legfontosabb azonban, hogy gondoskodjunk a hidratálásról! Mivel a szaunában folyamatosan vizet vesztünk ezért a ciklusok között ajánlott gondoskodni annak pótlásról. Ezt a legkönnyebben úgy érhetjük el, a szünetekben vizet fogyasztunk. Sem enni, sem inni nem ajánlott benn a szaunában, az evést is érdemes egy, másfél órával a szaunázás előtt befejezni, ellenkező esetben megzavarhatja a megfelelő emésztési ritmust.

A Skandináv országokban előfordul, hogy a szaunázás szociális tevékenységéhez hozzátartozik a sörivás. Azonban bármiféle alkohol fogyasztása erősen ellenjavallt, mivel rontja az izzadást és túlmelegedést okozhat.

A szaunázás típusai

A szaunázás egyszerre alkalmas az ellazulás, pihenés előkészítésére, az edzésmunka előkészítésére és levezetésére, illetve a mentális képességek stimulálására. Minden személy számára eltérő, hogy mennyi időt tud kellemesen eltölteni a melegben, illetve előfordulhat, hogy profi edzésmunka mellett, vagy egészségügyi dolgozó előírására más instrukciót kapunk. Ebben az esetben természetesen a szakemberek tanácsát kell követni.

  • Irritáló szaunázás: Megterhelő sport, vagy szellemi tevékenység előtt szokták ezt alkalmazni. Célja, hogy ne a pihenésre készítse fel a testet, hanem az aktív munkára. Ilyenkor csak egyszer szabad bemenni a hevített helyiségbe, majd ezt egy zuhany, esetleg medencés hűtés követi. Amennyiben sporttevékenységet kívánunk vele megelőzni az izmok intenzív hűtése nem javasolt.
  • Tonizáló szaunázás: Ez az irritáló szaunázáshoz hasonló, azonban a ciklust kétszer kell ismételni. Egyszerre frissít és ellazít, utána érdemes szánni egy kis időt pihenésre is. Rövid alvás után erőteljes frissességet érez az ember. Finnországban például az óvodában biztosítják napközben a gyerekeknek a tonizáló szaunázást.
  • Relaxáló szaunázás: Amikor a cél az ellazulás, regenerálódás, akkor a szaunázási ciklusok három, négyszeri megismétlésére van szükség. Általában a napi fárasztó munka után alkalmazzák, az utolsó hűtési szakasz után pedig pár óra pihenés következik. Kellemesen eltompítja az embert, intenzív fizikai, illetve szellemi igénybevétel esetén is hatékonyan elindítja a regenerálódást. Emiatt szokták ajánlani bizonyos betegségek esetén kiegészítő kezelésként is.
  • Exhausztív szaunázás: Ez lényegében egy komolyabb relaxáló szaunázás, akár 5 ciklussal. Elsősorban azok alkalmazzák, akik alvászavarban szenvednek. Öt ciklus után bármiféle tevékenység erősen megerőltető, az alvás viszont kifejezetten egyszerű és jól esik.

A többi verziót tekinthetjük nem szabályszerű szaunázásnak, jellemzően 5-nél több ciklust magába foglaló tevékenységet soroljuk ide.

1-1 ciklus hossza emberenként eltérő lehet, de egyszerre 15-20 percnél több időt bent tölteni semmiképpen sem ajánlott! Azonban a rövid ciklusok órákon keresztüli ismétlésével is könnyen előfordulhat, hogy a szaunázás, jótékony hatások helyett kártékonynak bizonyul a szervezetünk számára.

Az otthoni szaunázás előnye

A szauna számos jótékony hatásainak, otthoni élvezete még soha ilyen egyszerű nem volt! A Wellis különböző méretű és kivitelű szaunái az Ön otthonába is elviszik ezt a különleges, északi szokást!

A Calidus finn szauna, akár hat fő számára is kényelmes kikapcsolódást biztosít. A kanadai hemlock fenyőből készült szoba 8 mm-es biztonsági üvegajtóval zárt, a hőálló világítótest igényes fa burkolattal van fedve.

Amennyiben pedig az infraszaunákat preferálná, akkor is felkészülten várjuk. A fejlett technológiának köszönhetően ezeknek az üzemeltetése is rendkívül egyszerű és pénztárcabarát. Általában nincsen szükség az elektromos hálózat speciális módosításához, a szaunák energiafelvétele alig haladja meg egy porszívóét. Az 1 személyes Helios hemlock szauna kiváló választás azoknak, akik egyedül élveznék a szauna adta jótékony hatásokat.

Viszont, ha nem tud a két technológia közül választani, akkor is szolgálhatunk megoldással, ami egy kombinált szauna. Az Eclipse hemlock szauna tartalmaz egy finn szauna kályhát és 8 db infraszauna fűtőtestet is. Így Ön döntheti el, hogy az adott alkalommal melyik technológiát szeretné használni. Az energiatakarékos Redlight™ fűtőszálak a hagyományos fűtőszálak energiafelvételének töredékével érnek el jobb hatást, ráadásul hosszú, 5-7 ezer órás élettartammal bírnak. A szauna hangulatát pedig a színterápiás LED világítás és két darab, beépített hangszóró garantálja.

A szaunákat lapra szerelten szállítjuk, összeszereléséhez pedig a garancia megőrzése érdekében szakemberünk segítségét ajánljuk. Egyedi ajánlatért keresse kollégáinkat, hogy Ön is élvezhesse meleg kényeztető hatását, minden nap az otthonában!

Wellis Hírek

Értesülj a Wellis legfrissebb híreiről első kézből!

Fedezze fel a luxust és a kényelmet az Igneus finn szaunával!

Read More

Kádak a Wellis kínálatából!

Read More

Látogasson el a Mozaik Csempe és Szaniter Vásárra Szolnokon!

Read More